چوب ترمو دیوارپوش ترمووود | ترمو وال

مزیت های دیوارپوش ترمووود

از مصالح مختلفی می توان برای ایجاد جلوه بصری منحصر به فرد در نمای داخلی و یا بیرونی ساختمان بهره برد که دیوارپوش ترمووود یکی از نمونه های پرکاربرد در این زمینه است. این مصالح که در واقع همان چوب ترمو است در طرح و رنگ های بسیار متنوعی به بازار عرضه می شود. با بهره بردن از دیوارپوش ترمو می توان فضایی با جلوه ای زیبا، گرم و صمیمی ایجاد نمود.

این نوع از دیوارپوش ها از زیبایی و کیفیت خاصی برخورداراند چرا که از دل طبیعت بیرون آمده اند و با توجه به فرایندهایی که بر روی آن ها اعمال شده، از استحکام و پایداری بالایی برخوردار هستند از این رو قابلیت استفاده در بسیاری از شرایط آب و هوایی را دارند. با بهره بردن از حتی ساده ترین طرح دیوارپوش ترمووود می توان زیبایی خارق العاده ای ایجاد کرد.

با توجه به ویژگی های منحصر فردی که چوب ترمو دارد از آن می توان برای کاربری های مختلفی اعم از مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی استفاده کرد. مزیت های دیوارپوش ترمووود بسیار زیاد است که در ادامه این مطلب قصد داریم بیشتر در مورد این موضوع صحبت نماییم. لطفا تا انتهای با بناوود همراه شوید.

مزیت های دیوارپوش ترمووود
مزیت های دیوارپوش ترمووود

مزایای استفاده از دیوار پوش ترمووود

از مهمترین مزیت های دیوارپوش ترمووود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استحکام بالا

همان طور که می دانید چوب خام و طبیعی در مقایسه با متریال هایی مانند سنگ و سیمان، توانایی کمتری در برابر عوامل محیطی و شرایط آب و هوایی دارد. از این رو اگر قرار باشد به عنوان یک کفپوش و دیوارپوش مورد استفاده قرار بگیرد بایستی به نوعی استحکام و ضریب مقاومت آن را افزایش داد. بدین منظور چوب خام را تحت تاثیر فرایند حرارتی تیمار می کنند.

برای این امر چوبی را که برش خورده و به صورت الوار است با استفاده از فناوری های پیچیده و شرایط خاصی حرارت می دهند طی این فرایند که به آن ترمووود شدن گفته می شود، چوب همی سلولز، رنجیره غذایی و سایر موادی را که موجب تجمع حشرات می شوند و همچنین درصد بالایی از آب میان بافتی را از دست می دهد. با اصلاح دیواره سلولی، چوب به قهوه ای متمایل به تیره، تغییر رنگ می دهد.

طی این فرایندها، چوب به استحکام و دوام بالایی دست پیدا می کند و به خوبی می تواند در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و همچنین فشارهای وارده از خود مقاومت نشان دهد.

عدم پوسیدگی

چوب از آن دسته متریال های مستعد پوسیدگی است که دلیل آن را هم می توان به رطوبت بالا نسبت داد. در فرایند ترمووود کردن، چوب میزان بالایی از رطوبت خود را از دست می دهد و به حالتی متعادل می رسد و شاید تنها به میزان 5 تا 6 درصد فقط مرطوب باشد. از این رو روند پوسیدگی در آن به کندی و شاید طی سال های طولانی انجام بگیرد.

ثبات در سایز و ابعاد

وقتی که چوب ترمو رطوبت خود را از دست می دهد، به تورم و تغییر سایز تمایل کمتری نشان می دهد و میزان انبساط و انقباض در آن به حداقل می رسد. در نتیجه سایز و ابعاد آن هم بعد از نصب و اجرا دچار تغییر و تاب خوردگی نمی گردد و تا سال های زیادی فرم زیبای خود را می تواند حفظ کند.

عایق بودن

از دیگر مزیت های دیوارپوش ترمووود می توان به عایق بودن این متریال اشاره نمود. ترمووود عایقی مناسب در برابر سرما، گرما، صوت و همچنین جریان الکتریکی است. همان طور که اشاره نمودیم طی فرایند تمیار کردن چوب، رطوبت آن به حدود 6 درصد می رسد که این امر خاصیت عایق بودن را در این متریال به طور چشمگیری افزایش می دهد.

ویژگی های چوب ترمو برای دیوارپوش
ویژگی های چوب ترمو برای دیوارپوش

کاهش تبادل حرارتی در پی تعادل رطوبتی ایجاد می گردد در نتیجه نوعی عایق در برابر سرما و گرما شمرده می شود. از آنجایی که این چوب هوا را در منافذ خود نگه می دارد عایق خوبی نیز در برابر سر و صدا به حساب می آید.

عدم نفوذ حشرات

تیمار کردن چوب آن را نیز در برابر نفوذ حشرات مقاوم می کند. همی سلولز و زنجیره قندی که از عوامل موثر در تجمیع حشرات هستند طی فرایند حرارت دهی از بین می روند در نتیجه به نوعی، چوب ترمو در مقابل نفوذ حشرات، رشد قارچ، کپک و … نفوذ ناپذیر می گردد. این موضوع در جلوگیری از پوسیدگی چوب بسیار موثر است. به علاوه از نظر بهداشتی نیز مورد توجه قرار دارد زیرا قارچ و کپک توانایی رشد بر روی سطح این چوب را نخواهند داشت.

تثبت رنگ

چوب ترمو را برای این که از ظاهری زیبا برخوردار باشد رنگ آمیزی می کنند. رنگ با براق کردن و جلا دادن به چوب، جلوه بصری منحصر به فردی ایجاد می کند. تنوع در رنگ چوب ترمو بسیار زیاد است که به کاربر این امکان را می دهد تا با توجه به فضای محیط رنگی متعال و متناسب انتخاب نماید. البته نقش رنگ فقط در بحث زیبایی نیست، بلکه همانند یک محافظ نیز عمل می کند. با رنگ آمیزی چوب ترمو، می توان این متریال را در برابر عوامل محیطی، شرایط آب و هوایی و به خصوص تابش نور خوشید حفظ نمود.

دوست دار محیط زیست

از آنجایی که در فرایند تیمار نمودن چوب ترمو از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نمی شود، برای محیط زیست هم مضرر نیست و آسیبی هم به آن وارد نمی کند.

سبک بودن

چوب ترمو به دلیل این که درصد بالایی از رطوبت خود را در حین تیمار کردن از دست می دهد از وزنی پایین و سبک برخوردار می باشد. علاوه بر این نصب و اجرای بسیار آسانی هم دارد.

استفاده کاربردی از چوب ترمو
استفاده کاربردی از چوب ترمو

گارانتی معتبر

یکی دیگر از مزایای ترمووود برخورداری از ضمانت نامه معتبر است که در واقع کیفیت و کارایی چوب را برای مدت زمان طولانی نشان می دهد. از این رو خریداران در هنگام خرید چوب ترمو بایستی به گارانتی آن توجه نمایند و چنانچه خریدار آن را به مشتری نداد، حتما از خرید منصرف گردد.

علاوه بر آنچه که اشاره نمودیم موارد زیر نیز از دیگر مزیت های دیوارپوش ترمووود به حساب می آیند:

برخورداری سطح چوب ترمو از قابلیت طرح پذیری

نگهداری آسان

مقاومت در برابر نفوذ آب باران و سرما زدگی

جلوه بصری خارق العاده با حفظ بافت طبیعی چوب

عمری طولانی تر در مقایسه با چوب طبیعی

ترک نخوردن و پوسته پوسته نشدن به دلیل عدم جذب آب

امکان بازیافت و ساخت مجدد

مقاومت بالا در برابر فشارهایی همچون زلزله و ضربه

قابلیت تجزیه بعد از تخریب

حفظ رطوبت محیط

رنگ بندی دیوار پوش ترمو
رنگ بندی دیوار پوش ترمو

استفاده کاربردی از چوب ترمو

با توجه به مزایایی که برای چوب ترمو برشمردیم، درحال حاضر یکی از متریال های محبوب و کاربردی در دکوراسیون داخلی و نمای بیرونی ساختمان است که جهت دادن طراوت و زیبایی به محیط مورد استفاده قرار می گیرد. چوب ترمو در استخر، سونا، روف گاردن، پیاده روها، مبلمان شهری، دکوراسیون داخلی، نمای بیرونی ساختمان و بخش های دیگر به عنوان دیوارپوش، کفپوش، سقف و … کاربرد دارد.

دیوار یکی از قسمت های مهم ساختمان است که می تواند نقش بسیار ارزنده ای را در جلوه بصری ایفا  کند و اگر آراسته گردد زیبایی چشمگیری به ارمغان می آورد. از این رو توجه به آن از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشد. استفاده از ترمود در دیوار کاری بسیار عاقلانه است و علاوه بر زیبایی در جلوگیری از نفوذ رطوبت نیز بسیار موثر می باشد.

از چوب ترمو می توان هم به طور کامل و هم به طور ترکیبی در دیوار بهره برد که هر کدام ویژگی و زیبایی خاص خود را دارند. به عنوان مثال برای دیوار پشت تلویزیون و پشت تخت خواب می توان به طور عمودی و افقی از دیوارپوش ترمووود استفاده کرد. علاوه بر زیبایی دیوارپوش بر روی بزرگ و یا کوچک دیده شدن فضای اتاق نیز موثر می باشد.

بهترین تولید کنندگان چوب ترموود در دنیا
بهترین تولید کنندگان چوب ترموود در دنیا

بهترین تولید کنندگان چوب ترموود در دنیا

امروزه می توان گفت که اکثر کشورها دارای دانش فنی ساخت و تولید چوب ترمو هستند. این محصول نیز در کشورمان ساخته و پرداخته می شود. در این بین کشورهایی همانند فنلاند و اسکاندیناوی از بزرگترین تولید کنندگان این چوب در دنیا هستند. در واقع فنلاند اولین کشوری بوده که توانسته به فناوری تولید چوب ترمو دست پیدا کند. جنگل های انبوه کاج، صنعت تولید ترمووود را در این کشور بسیار توسعه داده است. بیش از 80 درصد فنلاند را جنگل های بکر تشکیل می دهد که دسترسی آسان به مواد اولیه، تولید ترمووود را بسیار با صرفه کرده است.

وجود شرایطی آب و هوایی خاص و همچنین تجهیزات و فناوری های به روز امکانی را فراهم آورده تا کشور فنلاند محصولات باکیفیت و مرغوبی را تولید و روانه بازارهای جهانی نماید. دیوارپوش ترمووود ایرانی نیز در بازار موجود است و برای آن دسته از افرادی که به دنبال قیمت ارزان و مناسب تری هستند گزینه ای ایده آل می باشد.

نحوه تولید دیوارپوش ترمووود

برای تهیه دیوارپوش ترمووود، الوارهای برش خرده چوب درختان کاج، صنوبر و … را در KILN که دستگاه های مخصوصی هستند، قرار می دهند. سپس درب محفظه را می بندد تا اکسیژن در داخل محفظه خالی شود. این امر مانع از منفجر شدن دستگاه می گردد. دمای محفظه را به صورت تدریجی تا 160 الی 180 درجه سانتی گراد می رسانند. چوب تا کمتر از 12 ساعت در این دما باقی می ماند. بعد از آن از طریق بخار آب چوب را خنک می کنند. این امر یعنی خنک کردن به جلوگیری از پیچ و تاب خوردن چوب بعد از تیمار شدن بسیار کمک می کند.

نحوه تولید دیوارپوش ترمووود
نحوه تولید دیوارپوش ترمووود

کلام پایانی

شرکت بناوود با سال ها تجربه و برخورداری از مرکزی جامع، جهت فروش انواع ترمووود از جمله دیوارپوش، آمادگی ارائه خدمات به شما سروران گرامی را دارد. چنانچه در پی خرید دیوارپوش ترمووود هستید می توانید از مشاوران این شرکت درخواست نمایید تا شما را در این زمینه یاری نمایند. همچنین بناووود با حذف واسطه ها محصولات را با قیمتی مناسب تر به دست مشتریان می رساند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

02177270099